Het doel van de Fair True Price Eemvallei is het bewerkstelligen van een eerlijke en transparante prijs voor de boer voor lokale melk en andere voedselproducten.
Door een betere beloning krijgen boeren meer financiële ruimte voor behoud en herstel van de natuur en voor het opzetten van gesloten kringlopen.
Het experiment Fair True Price is in een voorbereidingsfase. Bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid en uitvoeringsorgaan RVO loopt een aanvraag voor financiële armslag om Fair True Price Eemvallei te kunnen realiseren.
In het concept van Fair True Price is de verbinding tussen boeren en burgers erg belangrijk. Dit wordt als volgt uitgewerkt:
Het Fair True Price concept werkt op basis van van sociale innovatie; verbinding tussen boer en burger tot stand brengen en een betere beloning voor de boer realiseren met behulp van een eerlijke en transparante prijs voor lokale producten.
De boer krijgt dus een betere prijs voor zijn producten. Een derde van die betere prijs wordt geïnvesteerd in vergroting van de biodiversiteit; dat kun je over een tijdje terugzien in verandering van het landschap met meer natuur, zoals wilde planten, bloemen en vogels.
Op deze manier werken boeren en burgers gezamenlijk aan een programma voor bodem- en waterbeheer, versterking van de biodiversiteit, behoud van weidevogels, dierenwelzijn en het herstellen van de natuur.
De kennis en ervaring die we opdoen met Fair True Price Eemvallei delen we met de overheid, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en boeren in de regio.
In dit experiment werkt de Mansholtcampus samen met Landbouworganisatie LTO Noord en met een aantal andere partners:
Gebiedscoöperatie Eemland, Aeresgroep, NWO Transitie duurzame landbouw, WUR, HAS, InHolland, Waterschap Veluwe/Vallei/Eem, Eerlijketenuitdestreek, Boeren van de Foodvalley, korte keten initiatieven (Boeren van Amstel, De Streekboer), Land van Waarde, maatschappelijke organisaties, Provincie Utrecht, Provincie Gelderland, en de Regio Amersfoort.
De Mansholtcampus start een experiment met het toepassen van het ‘Fair True Price’ Concept. In dit gedeelte leggen we de belangrijkste uitgangspunten uit.